Om Oss

Ett lokalt ideellt parti

Linköpingslistan bildades inför förra valet för att vi ville se mer fokus på de lokala sakfrågorna i kommunpolitiken – och mindre fokus på blockpolitik.

I dag har vi sju mandat i kommunfullmäktige där vi sitter som oppositionsparti. Vårt arbete drivs till största delen ideellt, av människor med olika erfarenheter, kunskaper och yrkesbakgrunder som arbetar tillsammans för att bidra till kommunens utveckling.

Vårt mål finns här: att göra Linköping till en bättre plats att växa upp, leva, arbeta och bli gammal i.


Det här gör oss annorlunda

🎯
Rätt kompetens på rätt plats

Linköping har mycket kompetens och erfarenhet att bygga på. Vi vill ta vara på den och samtidigt stärka kommunpolitiken med mer spetskompetens – så att rätt kunskap finns med när besluten fattas.

📍
Lokalt fokus


Eftersom vi inte styrs av någon nationell partiorganisation fattar vi alla beslut här hemma, nära de människor som faktiskt berörs.

⚖️
Sak före block


Vår logotyp symboliserar att vi står utanför den traditionella höger-vänsterskalan. Vårt fokus ligger på de lokala sakfrågorna.

🤝
Medlemsinflytande


Vi styrs av medlemmar som själva bor och verkar i Linköping. Vi värnar om ett starkt medlemsinflytande och tydliga demokratiska processer.

Vi är det enda lokala partiet med mandat i Linköpings kommunfullmäktige.


Ett kompetensbaserat arbetssätt


Politik är en förtroendebransch – och förtroende byggs genom kompetens, erfarenhet och ansvar.

För oss är det viktigare vad du kan än vilket medlemskort du har. Vi kräver inte partimedlemskap för att bli vald till kommunala eller regionala nämnder och bolag. Vid tillsättning av uppdrag ska kompetens, erfarenhet och lämplighet väga tyngst.

Ett vanligt synsätt inom politiken är att lyfta in personer utan tidigare erfarenhet för att få ”nya ögon”. Vi menar att kommunpolitik handlar om ansvar. Därför sätter vi människor i beslutande sammanhang som kan sina områden och vet hur det fungerar – i Linköping. Till exempel representeras vi av lokala lärare och rektorer i utbildningsnämnderna.

Det är så vi anser att kommunpolitik ska fungera.